Psychologiczne znaczenie pieniędzy

Psychologiczne znaczenie pieniędzy

Dlaczego pieniądze wywołują koncentrację na sobie?

Polecane
Zapowiedź
Ocena:
  • Obecnie 5 na 5 gwiazdek.
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
5

Dziękujemy za głos!

Już oceniałeś tą stronę, możesz oddać głos tylko raz!

Twoja ocena została zmieniona, dziękujemy za oddany głos!

Zaloguj się lub utwórz nowe konto aby ocenić tą stronę.

Pieniądze są zazwyczaj interpretowane w kategoriach ekonomicznych z uwzględnieniem ich funkcji transakcyjnej. Ekonomia definiuje pieniądz jako środek wymiany, który w żadnym wypadku nie staje się dla człowieka celem samym w sobie. W tym sensie dostrzega w nim swego rodzaju instrument niezbędny do zaspokajania rozmaitych potrzeb. Jednak nawet potoczne obserwacje przemawiają za tym, że tego rodzaju racjonalne ujęcie pieniądza nie wyczerpuje wszystkiego, co można o nim powiedzieć lub napisać. Pieniądze są dla ludzi ważne nie tylko dlatego, że mogą je wykorzystywać w kupowaniu produktów lub usług. Właściwie już od momentu, w którym zostały wynalezione, stały się wskaźnikiem statusu społecznego, władzy, czy prestiżu, ale także źródłem niepokoju i silnych negatywnych emocji, jak zawiść, lęk lub wstyd. Zatem, oprócz oczywistego znaczenia instrumentalnego, pieniądze mają także znaczenie symboliczne i wykraczają poza świat finansowego profanum, sakralizując nasze codzienne życie. O takich właśnie symbolicznych i emocjonalnych właściwościach pieniędzy możemy przeczytać w książce Agaty Gąsiorowskiej.

Z recenzji prof. Tomasza Zaleśkiewicza

Agata Gąsiorowska jest doktorem psychologii i zarządzania, pracuje jako adiunkt w Katedrze Psychologii Ekonomicznej wrocławskiego Wydziału Szkoły Wyższej Psychologii Społecznej. Jest reprezentantem Polski w zarządzie The International Association for Research in Economic Psychology i edytorem newslettera tegoż stowarzyszenia, a także członkiem Akademickiego Stowarzyszenia Psychologii Ekonomicznej, International Association of Applied Psychology i Society for Personality and Social Psychology. Jej podstawowe zainteresowania naukowe obejmują pogranicze psychologii ekonomicznej i społecznej, a szczególnie psychologię pieniędzy i nierefleksyjne zachowania konsumenckie, oraz metodologię badań społecznych.

Przeczytaj także

Zobacz recenzje

Polecane publikacje

W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies. Kontynuując przeglądanie strony, wyrażasz zgodę na używanie przez nas plików cookies. Dowiedz się więcej Zamknij