„Jak ocenić dojrzałość dziecka do nauki” – niedojrzałość ośrodkowego układu nerwowego a trudności w nauce

Nowość
Ocena:
  • Obecnie 5 na 5 gwiazdek.
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
5

Dziękujemy za głos!

Już oceniałeś tą stronę, możesz oddać głos tylko raz!

Twoja ocena została zmieniona, dziękujemy za oddany głos!

Zaloguj się lub utwórz nowe konto aby ocenić tą stronę.

„Jak ocenić dojrzałość dziecka do nauki” – niedojrzałość ośrodkowego układu nerwowego a trudności w nauce

Gotowość do podjęcia nauki szkolnej to coś więcej niż osiągnięcie odpowiedniego wieku – składa się na nią wiele czynników rozwojowych. W publikacji Jak ocenić dojrzałość dziecka do nauki Sally Goddard Blythe opisuje program diagnostyczny, dzięki któremu nauczyciele i inni pracujący z dziećmi specjaliści będą w stanie lepiej rozpoznawać problemy dzieci w wieku szkolnym i nauczą się w adekwatny sposób pracować nad ich rozwiązaniem.

Dla niektórych dzieci usiedzenie nieruchomo przez 45 minut i utrzymanie w tym czasie koncentracji i prawidłowej postawy to zadania niemożliwe albo bardzo trudne do wykonania. INPP – Instytut Psychologii Neurofizjologicznej to miejsce, w którym bada się zależność między niedojrzałością ośrodkowego układu nerwowego (OUN) a trudnościami w nauce. Skupieni wokół Instytutu badacze pracują nad metodami oceniania dojrzałości OUN oraz nad programami korekcyjnymi. Sally Goddard Blythe, dyrektorka tego Instytutu i uznana specjalistka w zakresie rozwoju dziecka, uważa że problemy edukacyjne dzieci z niedojrzałością ośrodkowego układu nerwowego  nie wynikają z braku inteligencji czy motywacji i do nauki, lecz spowodowane są zaburzeniami rozwoju fizycznego. U prawidłowo rozwijającego się dziecka odruchy pierwotne występują w pierwszych sześciu miesiącach życia, a następnie zostają zastąpione tzw. reakcjami posturalnymi. Nagromadzenie się przetrwałych odruchów pierwotnych jest określane jako niedojrzałość neuromotoryczna.

Jak ocenić dojrzałość dziecka do nauki to książka, która dostarcza praktycznych narzędzi pozwalających rozpoznać występowanie niedojrzałych odruchów i w razie potrzeby wdrożyć specjalny program ćwiczeń integrujących. W rękach nauczycieli i terapeutów publikacja Sally Goddard Blythe może stać się ważnym narzędziem diagnostycznym i terapeutycznym. Autorka wykazuje bezpośredni związek między niedojrzałością układu ruchowego a poziomem osiągnięć szkolnych. Opracowane przez badaczkę testy przesiewowe mogą być cennym wskaźnikiem sprawności dziecka w różnych obszarach rozwoju neuroruchowego w zakresie umiejętności niezbędnych do podjęcia efektywnej nauki w klasie.

W publikacji zaprezentowana została seria testów przesiewowych dla dzieci w wieku 4–7 lat oraz od 7. roku życia wzwyż, pozwalających sprawdzić obecność trzech odruchów, kontrolę równowagi statycznej, koordynację, percepcję wzrokową oraz integrację wzrokowo-ruchową. Opisany w książce program ćwiczeń integrujących można realizować w pracy z całą klasą lub z mniejszymi grupami dzieci w trakcie jednego roku szkolnego.

Nowe wydanie książki zostało poddane konsultacji naukowej i udoskonalone przez trenera INPP Poland, Tomasza Śliwowskiego. Nowy format książki, zbliżony do kwadratu, z dużymi marginesami, ułatwia robienie notatek.

Przeczytaj także

Polecane recenzje