Wydawca psychologii PWN o „Najbystrzejszych dzieciakach na świecie”
Wiosną 2000 roku ponad trzysta tysięcy uczniów z czterdziestu trzech krajów świata po raz pierwszy stanęło do testu PISA (Programme for International Student Assessment, program międzynarodowej oceny umiejętności uczniów). Test ten nie sprawdzał znajomości dat, wzorów i nazwisk – wprost przeciwnie, potrzebne wzory i informacje były nawet podane. Żeby prawidłowo go wypełnić, należało wykazać się kreatywnością, krytycznym myśleniem i umiejętnością wykorzystania posiadanej wiedzy do rozwiązywania problemów podobnych do tych, które spotykamy w codziennym życiu. Uczniowie musieli na przykład ocenić argumentację podaną w artykule prasowym, porównać dwie oferty prowadzenia rachunku bankowego, zmierzyć średnicę jeziora.
Wyniki międzynarodowych porównań okazały się zaskakujące nawet dla autorów testów. W czołówce stawki znalazły się kraje, których zupełnie nie typowano, i odwrotnie – wyniki uczniów z krajów mocno inwestujących w edukację – w tym dzieci ze Stanów Zjednoczonych – były poniżej oczekiwań!
Testy PISA powtórzono w latach 2003, 2006, 2009 i 2012. Ekonomiści wykazali bardzo silny związek ich wyników z długoletnim wzrostem gospodarczym kraju. Wyjaśnienie przyczyn zróżnicowania wyników dzieci z różnych krajów świata stało się więc punktem honoru wielu badaczy i analityków… oraz pewnej dziennikarki śledczej.
Amanda Ripley zmierzyła się z problemem w zupełnie inny sposób, niż robiono to dotychczas. Po pierwsze, sama stanęła do testu PISA. Po drugie, przeanalizowała dostępne raporty edukacyjne i statystyki. Po trzecie wreszcie, zaangażowała do współpracy osoby, których perspektywę – choć to niesłychane – pomija się zazwyczaj w analizach edukacji – oczywiście uczniów! Kim, Eric i Tom, zwykli uczniowie amerykańskich szkół, zostali wysłani na roczny program wymiany do krajów, których wyniki w testach okazały się szczególnie zaskakujące.
Kim odwiedziła Finlandię – kraj, który w międzynarodowych porównaniach wypadł bezkonkurencyjnie. Zawód nauczyciela jest w tym kraju szanowany, a rekrutacja na pedagogiczne studia ma wyśrubowane kryteria.
Siedemnastoletni Tom udał się do… Polski. Co zadziwiło badaczy w wynikach polskich uczniów? Otóż poszybowały one z dwudziestego pierwszego na trzynaste miejsce w czytaniu i z dwudziestego na osiemnaste w matematyce. I to wszystko podczas mocno krytykowanej reformy systemu edukacyjnego!
Eric pojechał do Korei Południowej i to, co tam zobaczył, zdumiało go. Całe życie uczniów zostało podporządkowane nauce do jednego egzaminu, którego wynik przesądza o dalszym życiu, karierze zawodowej i możliwościach. Dzieci uczą się niemal od rana do nocy, najpierw w szkołach, potem w tzw. hagwonach – prywatnych ośrodkach doszkalających. Policja edukacyjna pilnuje, by hagwony były zamykane o 22:00, jednak niepisana normą jest nauczanie do północy.
Amanda Ripley towarzyszyła Kim, Tomowi i Ericowi w ciągu roku ich nauki za granicą. Rozmawiała z ekspertami, rodzicami, nauczycielami i przyszłymi pracodawcami uczniów. Jednak to doświadczenie i punkt widzenia uczniów pozwolił autorce przybliżyć się do odpowiedzi na pytanie o przyczyny sukcesu edukacyjnego poszczególnych krajów. Książka Najbystrzejsze dzieciaki na świecie jest zapisem tej podróży i dociekań. I, jak przystało na dzieło dziennikarki śledczej, czyta się ją jak dobry kryminał!
Polecam!
Aleksandra Małek-Leśniewska
Wydawca publikacji akademickich i naukowych
Wydawnictwo Naukowe PWN
Zapraszamy również do odsłuchania wypowiedzi Wydawcy na temat książki Najbystrzejsze dzieciaki na świecie:
Artykuł pochodzi z magazynu „Twój Junior” nr 4/2015
„Twój Junior” to wyjątkowy kwartalnik, stworzony wspólnymi siłami Wydawnictwa Lekarskiego PZWL i Wydawnictwa Naukowego PWN.
„Twój Junior” powstał z myślą o nowoczesnych, świadomych rodzicach, którzy chcą wiedzieć więcej. Nie boją się pytać i dociekać. Szukają w życiu praktycznej wiedzy, merytorycznych porad oraz konstruktywnych rozwiązań codziennych problemów. Są otwarci na nowe doświadczenia, które pomogą im sprostać oczekiwaniom coraz bardziej wymagającego świata oraz dobrze przygotować dziecko do startu w nim.
Większość artykułów opatrzona jest merytorycznymi komentarzami i wskazówkami ekspertów PWN oraz PZWL, pomagających znaleźć odpowiedzi na najistotniejsze kwestie dotyczące zdrowia, edukacji i wychowania. Znajdziemy tu też propozycje konstruktywnych rozwiązań codziennych problemów podane przez popularne osobistości ze świata mediów, m.in. Karolinę Malinowską, Magdalenę Kordaszewską i Marię Rotkiel.